tisdag 24 november 2015

Today's Workout (Tisdag vecka 48)


Axlar, bröst och triceps idag.

Uppvärmning blev fem minuter på crosstrainern.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Axellyft åt sidan med hantlar (10 x 3 x 10 kg) (Ökning!)
Axellyft framåt med hantlar (10 x 3 x 10 kg) (Ökning!)
Axelpress i maskin (10 x 3 x 5 kg)
Bänkpress med hantlar (10 x 3 x 14 kg)
Bröstpress i maskin (10 x 3 x 15 kg)
Triceps bakom huvudet med kettlebell (10 x 3 x 12 kg)
Dips med assistans (10 x 3 x ca 30 kg)

Det gick bra. Nu är det darrigt värre, och fläta håret är nivå omöjlig. Men jag måste fortsätta med modellbyggandet! Hadet!

måndag 23 november 2015

Today's Workout (Måndag vecka 48)


Styrketräning för ben och säte. Kom till gymmet vid halv åtta. Tiden blev lite knapp, så jag tog bort rygglyften, men annars gick det fantastiskt bra, även om huvudet inte riktigt är med.

Uppvärmning blev sju minuter på crosstrainern.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Squats/Benböj med skivstång (10 x 3 x 20 kg)
Marklyft (10 x 3 x 60 kg) (Ökning och PR!)
Liggande benpress (10 x 3 x 70 kg)
Leg extension (10 x 3 x 30 kg)
Liggande lårcurl (10 x 3 x 15 kg)

Hej och hå. Dags att fortsätta med projektet.

Träningsplanering för vecka 48

Kortfattat den här gången. Ganska emotionellt ostabil just nu, PMS eller något. Kör på med träningen och hoppas den kan få mig på andra tankar. Födelsedag på onsdag, och fullt upp både hemma och i skolan. Träningen blir tyvärr lite bortprioriterad, även om det är träning som jag behöver för att komma bort från stressen.

Måndag: Styrketräning för ben och säte

Tisdag: Styrketräning för axlar, bröst och triceps

Onsdag: Vila! (Och födelsedag)

Torsdag: Vila!

Fredag: Styrketräning för rygg och biceps

Lördag: Vila!

Söndag: Vila!

Ingen kondition den här veckan. Kan inte stressa för att hinna med träningen. Den får bli när den blir. Jag vet att den är viktig men ju fler moment i schemat, desto mindre tid för att ta det lugnt.

fredag 20 november 2015

Today's Workout (Fredag vecka 47)


Gymmet idag. Det gick bra. Konstig dag idag. Förmiddagen gick åt till träning och inköp av mat, och eftermiddagen har jag ägnat åt projektet i skolan. Det går framåt, men jag är inte helt säker på vad jag gör nu. Jag jobbar på, gör som jag tänker, och så får jag analysera efteråt.

Träningspasset var rygg och biceps idag.

Uppvärmning blev fem minuter rodd.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Bicepscurls med hantlar (10 x 3 x 16 kg)
Stående rodd med skivstång (10 x 3 x 15 kg)
Pull-ups med assistans (5 x 3 x ca 40 kg) (Ökning i repetitioner och set!)
Breda latsdrag (10 x 3 x 20 kg)
Sittande rodd (10 x 3 x 20 kg)
Sittande rodd (igen, i en annan maskin) (10 x 3 x 20 kg)
Ryggdrag (10 x 3 x 20 kg)

Ja är fortfarande lite kluven till det här passet. Jag genomförde det i alla fall. Glad att jag ökade i pull-upsen, målet är att lätt kunna göra tio på raken, utan assistans, men det tar nog ett bra tag innan jag är där.

Nu är det helg på gång. Snart är la familia här och imorgon ska vi fira födelsedag. Trevlig helg!

onsdag 18 november 2015

Today's Workout (Onsdag vecka 47)


Pendeltåget blev sent imorse, inte kul när man gått upp supertidigt för att dra till gymmet. Ville ju inte missa hela passet, hade en föreläsning som jag var tvungen att timea i skolan också. Men som tur var hann tåget fram så jag åtminstone hann med en snabbversion av passet. Axlar, bröst och triceps idag.

Uppvärmning blev tre minuter rodd. Alldeles för lite egentligen, men var gör man inte för att hinna med sina styrkeövningar?

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Axellyft åt sidan med hantlar (10 x 3 x 8 kg)
Axellyft framåt med hantlar (10 x 3 x 8 kg)
Axelpress i maskin (10 x 3 x 7,5 kg)
Triceps bakom huvudet med kettlebell (10 x 3 x 12 kg)
Dips med assistans (10 x 3 x ca 30 kg)
Bänkpress med hantlar (10 x 3 x 14 kg)
Bröstpress i maskin (10 x 3 x 17,5 kg)

Det gick bra. Jag håller samma vikter som jag kört tidigare, även om axelpressen är helt fruktansvärd. Vill gråta efter varje set. Men nu är det gjort för den här veckan. Hejaheja.

Ikväll blir det bio. Fullt upp helt enkelt, och projektet i skolan jagar mig hack i häl.

måndag 16 november 2015

Today's Workout (Måndag vecka 47)


Precis lika najs som det var förra måndagen när jag redan på morgonen avklarat benpasset var det idag när jag runt kl 9 var klar. Amazing! Och det går bra nu!

Uppvärmning blev sex minuter på crosstrainern. Jag är mör i axlarna sen box igår, så tror det är smart att låta dem och roddmaskinen vila lite.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Squats/Benböj med skivstång (10 x 3 x 20 kg)
Marklyft med skivstång (10 x 3 x 50 kg)
Liggande benpress (10 x 3 x 70 kg) (Ökning!)
Enbensdeadlifts med höger ben (10 x 3 x 16 kg)
Enbensdeadlifts med vänster ben (10 x 3 x 16 kg)
Leg extension (10 x 3 x 30 kg)
Liggande lårcurl (10 x 3 x 20 kg) (Ökning!)
Rygglyft (20 x 3 x 5 kg) (Ökning!)

De planerade ökningarna från förra veckans utvärdering genomfördes och jag känner mig grymt nöjd. Jag lyckades även klämma in en övning till, som jag kört många gånger tidigare, enbensdeadliftsen. Till nästa vecka skulle jag vilja spräcka gränsen på personbästa gällande marklyften, och kanske köra åtminstone ett set på 60 kg eller 55 kg. Jag skulle även vilja öka enbensdeadliftsen till 20 kg, det har jag dock kört tidigare.

Nu blir det skola för hela slanten. Trevlig måndag!

söndag 15 november 2015

Träningsplanering för veckan 47

Körde box-pass idag, inte lika jobbigt som förra veckan, men jag är slut i alla fall. Måndag imorgon och jag fortsätter på trenden med att försöka göra en planering för veckan och hålla den. Den här gångna veckan fungerade det utmärkt.

Måndag:
Styrketräning för ben och säte

Tisdag:
Konditionspass på Friskis (IntervallFlex), kombinerat kondition, styrka och stretch

Onsdag:
Styrketräning för axlar, bröst och triceps

Torsdag:
VILA (eller egentligen fullt upp, men ingen tid för träning)

Fredag:
Styrketräning för rygg och biceps

Lördag:
VILA

Söndag:
VILA/Box-pass/Medeljympa

Familjen kommer upp till helgen för att fira min kommande 20-årsdag, så söndagsträning blir det om jag orkar och hinner, annars är resten spikat och planerat in i detalj. Skönt att få benen avklarade direkt! Och så bra med en vilodag mellan överkroppspassen. Taggad? Ja! Nu kör vi!

Trevlig söndagskväll, här blir det kladdkaka och filmmys.

fredag 13 november 2015

Today's Workout (Fredag vecka 46)


Styrketräning idag igen. Bröst, axlar och triceps idag. Inte det smartaste draget att köra det här passet dagen efter ryggpasset igår, eftersom jag har en del träningsvärk idag. Även om det är olika övningar så använde jag ju axlarna en del igår, och ryggen en del idag.

Uppvärmning blev fem minuter på crosstrainern. Ville vara rädd om ryggen och ska istället försöka köra rodd som uppvärmning nästa vecka.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Axellyft med hantlar åt sidan (10 x 3 x 8 kg)
Axellyft med hantlar rakt fram (10 x 3 x 8 kg) (Ökning!)
Bänkpress med hantlar (10 x 3 x 14 kg)
Triceps bakom huvudet med kettlebell (10 x 3 x 12 kg)
Dips med assistans (10 x 3 x cirka 25-30 kg)
Axelpress i maskin (10 x 3 x 7,5 kg)
Bröstpress i maskin (10 x 3 x 17,5 kg)

Det här ett lagom långt pass som jag känner mig helnöjd med. Jag skulle kunna öka i bänkpressen, kanske till 8:or eller 9:or, men det får bli till nästa gång. Det enda dumma är att jag ser otrolig skillnad på min armar, vänstran är mycket starkare. Jag försöker köra övningar med hantlar, så att jag säkert tar lika mycket vikt med varje arm, men det är svårare i maskiner, när jag tar med en hand åt gången så blir det lätt att jag överkompenserar med andra muskler i kroppen, och blir sned i alla fall.

Trevlig helg alla. Imorgon tar jag vilodag och sen blir det box-pass på söndag.

torsdag 12 november 2015

Today's Workout (Torsdag vecka 46)


Jag tränade ju visserligen igår också, men då körde jag ett medelpass på Friskis, och det är inte så mycket att skriva om. Det gick bra, lite motigt psykiskt, men jag tog mig igenom det och jag känner mig helt nöjd.

Idag däremot blev det ett rygg- och bicepspass.

Uppvärmning blev tio minuter på crosstrainern, plus tre nedvarvningsminuter.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Bicepscurls (10 x 3 x 16 kg) (Ökning!)
Stående rodd med skivstång (10 x 3 x 15 kg) (Ny övning!)
Sittande rodd (10 x 3 x 25 kg) (Ökning!)
Breda latsdrag (10 x 3 x 25 kg)
Pull-ups med assistans (3 x 1 x cirka 40 kg) (Ny övning!)
Ryggdrag i maskin (10 x 3 x 20 kg)
Baksida axlar i maskin (10 x 3 x 15 kg)

Jag vet inte riktigt vad det blev för pass, men tränade ryggen gjorde jag. Jag känner mig inte helt nöjd, men vet inte riktigt vad jag ska lägga till eller ta bort för att få ett bättre pass. Kanske ska googla lite övningar helt enkelt. Jag känner mig i alla fall nöjd med pull-upsen, ska försöka göra fler nästa gång.

Nu ska jag på invigning av ett köpcentrum här i stan, sämre torsdagskvällar kan man ha.

måndag 9 november 2015

Today's Workout (Måndag vecka 46)


Styrketräning blev det, men axlarna och ryggen var för slut för att köras, så det blev ben och säte istället. Ganska mycket folk på gymmet för att vara så tidigt, men ändå, lugnt. Inte som eftermiddagarna. Och bästa känslan infann sig när jag klockan 08:10 måndag morgon hade genomfört veckans tråkigaste och jobbigaste pass. Missförstå mig rätt, jag gillar benträningen, har någon slags hatkärlek till den. Men det är också den typen av träning som tar mest energi och gör mig segast efteråt. Nu är jag superhungrig och väntar ivrigt på lunchen.

Uppvärmning blev, trots en önskan om rodd, fem minuter på crosstrainern i högt tempo. Jag ville vara rädd om ryggen och armarna idag.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Squats/benböj med skivstång (10 x 3 x 20 kg)
Marklyft (10 x 3 x 50 kg) (Ökning!)
Liggande benpress (10 x 3 x 60 kg)
Leg extension (10 x 3 x 30 kg)
Liggande lårcurl (10 x 3 x 15 kg)
Rygglyft (20 x 3 x 0 kg)

Okej, målet till nästa gång är att köra 70 kg i benpressen, öka lårcurlen till 20 kg och ta vikt i rygglyften, kanske 5 kg.

Idag är det fortfarande darrigt värre. Kanske beror på energibrist också. Men jag kommer somna tidigt ikväll i alla fall, håller på att somna på ritsalen nu. Dags att ta tag i lite nu innan lunchen, bra att få något gjort.

Ha en bra början på veckan!

söndag 8 november 2015

Träningsplanering för vecka 46

Ååååkej, dags att försöka med en testvecka gällande planeringen.

MÅNDAG:
Styrketräning rygg och biceps

TISDAG:
Vila!

ONSDAG:
Medeljympa på Friskis

TORSDAG:
Styrketräning ben och säte

FREDAG:
Styrketräning bröst, axlar och triceps

LÖRDAG:
Vila!

SÖNDAG:
Box-pass på Friskis


Hej och hå. Börjar med styrketräning tidigt imorgon bitti. Får se hur det går, ska bara lägga mig tidigt. Ha en bra kväll, och hoppas inte söndagsångesten är allt för tuff.

Tdoay's Workout (Söndag vecka 45)


Herregud. Helt slutkörd. Jag testade ett nytt pass på Friskis idag, Box.

Det var en av de jobbigaste sakerna jag någonsin gjort i träningsväg, trodde frukosten skulle komma upp. Blodsmaken i munnen var total. Nu har det gått två timmar sen passet avslutades och jag är fortfarande så sjukt darrig. Jag har både druckit min proteinshake och ätit en ordentlig måltid. Helt galet det här, antar att träningsvärken kommer vara sinnessjuk imorgon också.

Armarna och axlarna är värst, men antar att benen också har fått en del stryk.

Får se hur det blir med träningen imorgon, men det kommer upp ett schema strax!

fredag 6 november 2015

Veckoplanering för träningen

Ja, alltså... Det här fungerar inte. Det kan inte vara så att jag tränar när jag har motivation, och sen helt enkelt kan skita i det när jag inte känner mig så där supersugen. Jag måste ha träningen till en vana igen. Den här veckan har jag ju tränat ordentligt, men det är för att jag är motiverad just nu. Nästa vecka kan det ha totalvänt igen. Jag ska förstås inte träna om jag blir sjuk, men jag måste nog ha ett schema så jag kommer iväg. Och inte minst så att jag verkligen tar några vilodagar! Nu blir det lätt så att jag köttar på. Idag skulle jag egentligen vilja träna, men måste sätta band på mig själv för att lämna träningskläderna hemma. Samma gäller i helgen, det blir träning imorgon, men jag kanske ska köra på söndag med?

Jag gillar att träna på morgonen, då är det mindre folk på gymmet och jag slipper träna hungrig. På eftermiddagen så har lunchen oftast sjunkit undan, och jag känner mig småhungrig framåt fyra. Om jag istället tränar vid nio eller tio på förmiddagen går det mycket bättre.

Dessutom så kör jag en magträningsutmaning just nu, tre av fyra morgnar är det sit-ups och plankan som gäller, mer om det i ett annat inlägg.

Jag vill alltså spika att jag vissa dagar gör en viss typ av träning. Hhmm. Svårt. Jag vill gärna ha helgen fri, eller att jag kan välja vilken dag jag ska köra.

Nu när jag tar upp mitt schema och försöker planera så går det skit och pannkaka. Svårt att bestämma att jag varje måndag ska köra benstyrka till exempel. Det känns som att risken är stor att det blir en dum tid, typ kl 7-8, och att jag då inte orkar och istället skiter i det. Eller så bestämmer jag, och så får jag helt enkelt gå upp svintidigt de dagar jag inte kan komma till skolan lite senare. Den här hösten har jag verkligen fuskat en hel del med antalet timmar som man borde befinna sig i skolan...

Och men nu kör vi då, trots många om och men.

MÅNDAG:
Styrketräning för triceps, bröst och axlar

TISDAG:
Medeljympa på Friskis

ONSDAG:
Styrketräning för ben och säte

TORSDAG:
Styrketräning för biceps, rygg och mage

FREDAG:
Vila

LÖRDAG:
Spinning/Medeljympa/Vila

SÖNDAG:
Yoga/Medeljympa/Vila


Okej, det var det. Så kör jag antingen lördag ELLER söndag, inte både och. Är det något som strular till sig så tar jag och lägger ihop överkroppspassen, som jag hade det innan, eller så kör jag vilodag både lördag och söndag. Men målet är att minst genomföra två styrkepass och ett konditionspass varje vecka, och gärna mer, men att jag dock måste ha TVÅ vilodagar. Känns detta rimligt? Jag hoppas det. Detta innebär också att jag måste bli bättre på att planera mina veckor på söndagarna. Att jag verkligen tar fram min kalender och planerar in alla pass.

Jag kom och tänka på frukost nu... Om jag ska styrketräna på morgonen, mellan kl 7-8, så måste jag kanske ha en extra frukost efteråt. Först havregrynsgröt på morgonen och sen en macka och en frukt innan skolan drar igång, och min proteinshake såklart! Men jag hoppas jag kan köra någon pass mitt på dagen, eller på förmiddagen, så jag slipper de sjukt tidiga morgnarna.

Får se hur det här går. Testvecka nästa vecka!

torsdag 5 november 2015

NYTT ÖVERKROPPSPASS - Today's Workout (Torsdag vecka 45)


Wiho, det blev gymmet idag med! Jag var taggad ända tills jag kom fram med pendeltåget och skulle gå dit, men då var jag ju redan ombytt och det var bara att gå dit. Men när jag väl kom igång gick det jättebra.

Jag körde en ny typ av överkroppspass, där jag endast körde axlar, bröst och triceps. Tror det är bra att dela upp överkroppen, för att kunna fokusera mer på valda delar och förhoppningsvis få bättre resultat.

Uppvärmning blev fem minuter på crosstrainern, ryggen var lite trött sen rodden igår.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Axellyft med hantlar åt sidan (10 x 3 x 8 kg) (Ökning!)
Axellyft med hantlar rakt fram (10 x 2 x 6 kg) + (10 x 1 x 8 kg) (NY ÖVNING)
Axellyft med skivstång längs kroppen (10 x 3 x 10 kg)
Axelpress i maskin (10 x 3 x 5 kg)
Bänkpress med hantlar (10 x 3 x 12 kg)
Bänkpress med skivstång (10 x 1 x 10 kg) + (10 x 1 x 12,5 kg) + (10 x 1 x 15 kg) (NY ÖVNING)
Bröstpress i maskin (10 x 3 x 15 kg)
Triceps bakom huvudet med kettlebell (10 x 3 x 10 kg)
Triceps med skivstång bakom kroppen (10 x 3 x 10 kg) (NY ÖVNING)
Dips i assistansmaskin (10 x 3 x ca 25-30 kg) (NY ÖVNING)

Fullt ös, medvetslös. Det är lite darrigt och jobbigt nu. Men så najs med ett nytt pass. Jag kommer antagligen inte köra alla dessa övningarna i framtiden, utan välja de jag trivs bäst med. Får se helt enkelt, passet tog inte så lång tid ändå, trots alla tio övningarna. I bänkpressen var jag starkare än jag först trodde, därför blev det ett set på varje vikt. Kanske till och med kan öka ännu mer nästa gång, eller åtminstone köra 15 kg på alla tre seten. Axelpressen körde jag sist, och den mördade min stackars armar. Jag hade först också tänkt avsluta med lite armhävningar, men kände mig nöjd innan dess.

Nu blir det skola och plugg för hela slanten. Dags att lösa hissproblemen...

onsdag 4 november 2015

Today's Workout (Onsdag vecka 45)


Och så kommer det ett Today's Workout-inlägg till, för idag var jag på gymmet igen. Jag försöker ta vara på motivationen som helt plötsligt kommit till mig. Att jag dessutom är frisk är ju ett plus.

Idag blev det ett rejält benpass, äntligen lite framsteg!

Uppvärmning blev fem minuter på rodd maskinen, i riktigt högt tempo. Försöker alltid hinna med 1000 m på fem minuter, och idag blev det runt 1060 m, så jag är supernöjd.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för höger och vänster)):

Squats med skivstång (10 x 3 x 20 kg) (Ökning!)
Marklyft med skivstång (10 x 2 x 40 kg) + (10 x 1 x 50 kg) (Ökning!)
Sittande benpress (10 x 1 x 70 kg) (Ökning!)
Liggande benpress (10 x 2 x 60 kg) (Ökning!)
Rygglyft (20 x 3 x 0 kg)
Leg extension med endast höger ben (10 x 1 x 15 kg) (NY ÖVNING)
Leg extension med endast vänster ben (10 x 1 x 15 kg) (NY ÖVNING)
Leg extension (10 x 2 x 30 kg)
Liggande lårcurl (10 x 3 x 15 kg) (NY ÖVNING)

Ja... Som ni ser, det gick så j*vla bra! Helt slut sen igår, och nu darriga spagettiben på det. Det får kanske bli lite vila imorgon. Eller...? Får se hur jag känner mig ikväll och imorgon helt enkelt. Men jag har fortfarande problem med squatsen, eller benböjen, överkroppen vill falla fram. Jag kommer nog inte öka den på ett bra tag, måste få kläm på teknik först. Under de två första seten glömde jag mitt gummiband om knäna, för att hålla rätt hållning, och det märktes direkt när jag använde det på sista setet. Det gör otrolig skillnad. Aja, jag är nöjd, och hoppas på marklyften i nästa benpass, 10 x 3 x 50 kg är målet då, och borde vara genomförbart. Det är armarna som inte orkar, och fingrarna, inte benen och ryggen.

Ha en bra dag, det ska jag ha!

Today's (Or Yesterday's) Workout (Tisdag vecka 45)


Det blir inte så mycket andra inlägg på senaste tiden, än Today's Workout. Har mycket som händer runt omkring, och det är inte bara bloggandet som blivit lite bortprioriterat. Både träning och annat har fått lida lite.

Men i alla fall, igår var jag på gymmet! Jag var där i lördags också, men då körde jag bara ett medelpass. Igår blev det både styrketräning för överkroppen och ett intensivjympapass.

Som uppvärmning körde jag fem minuters powerwalk på löpbandet.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Bicepscurls (10 x 3 x 12 kg)
Triceps bakom huvudet (10 x 3 x 10 kg)
Breda latsdrag (10 x 3x 25 kg)
Smala latsdrag (10 x 3 x 25 kg)

Jag hade inte tid att köra ett ordentligt överkroppspass, utan klämde helt enkelt in de här övningarna innan gruppasset började. Och tur var väl det, att jag inte hann mer, för fy f*n vad jobbigt instensivjympapasset var. Höll på att somna på golvet när vi stretchade efteråt, helt utpumpad. Det hjälpte ju inte heller att jag slarvat lite med träningen, och speciellt konditionsträningen, på senaste tiden. Blodsmaken i munnen under ruscherna var ett faktum. Men innan passet, på latsdragen, jag vet inte om maskinen var välsmord eller vad som stod på, men jag som tänkte köra lätt tyckte att 20 KG VAR ALLDELES FÖR LÄTT FÖR ATT ENS RÄKNAS SOM LÄTT. Vilken underbar känsla. Fick ta 25 kg, som lätt vikt. Hahah, underbart!

Hadet!