fredag 6 mars 2015

Hemmaträning x 10 (Today's Workout Fredag vecka 10)



När jag inte kommer iväg till gymmet, eller helt enkelt bara är hemma, men ändå vill träna så kör jag hemma träning. På med musiken och kör.

Jag har två hantlar, på tre kilo vardera, men de är lite för lätta och jag gillar att utmana mig själv med min egen kroppsvikt. Därför får hantlarna oftast ligga kvar i garderoben, samtidigt som yogamattan rullas ut som underlag.

Mitt pass Hemmaträning x 10 går ut på att gå igenom hela kroppen på ett kort och effektivt pass. Få upp pulsen lite, titta i spegeln och kolla tekniken samt bli starkare och säkrare på de vanliga övningarna. "x 10" står för att jag gör tio repetitioner av varje övning, sen kan man göra precis så många set man vill och orkar. Jag kör allt som oftast tre set. Om jag kör fler set blir jag uttråkad, och kör jag färre så blir jag inte trött. Jag brukar dessutom köra med så lite pauser som möjligt, allt i ett. På det viset håller jag uppe pulsen också.

Övningar:

Lunges med höger ben (utfallssteg framåt med höger ben)
Lunges med vänster ben (utfallssteg framåt med vänster ben)
(tio repetitioner på varje ben, i tre set, men varva höger och vänster ben)

Ass to grass squats (fötterna vinklade utåt och rumpan ända ner till golvet)
(tio repetitioner och tre set)

Armhävningar (jag kör på knä)
Höger sidoplanka (kör ett visst antal sekunder, jag körde 20 sek)
Vänster sidoplanka (kör ett visst antal sekunder, jag körde 20 sek)
(först tio armhävningar, och sedan 20 sekunder plankan på båda sidorna, i tre varv)

Rygglyft (ligg på mage, titta i golvet och lyft upp överkroppen)
Axellyft i kors (en repetition = händerna neråt, händerna utsträckta åt sidan, händerna utsträckta uppåt, händerna utsträckta åt sidan, händerna neråt)
(först tio repetitioner rygglyft, sen tio repetitioner axellyft i kors, i tre varv)

Klart!
Dags för duschen.

Idag bär det av mot Skåne och Köpenhamn, heja heja!