torsdag 26 februari 2015

Today's Workout (Torsdag vecka 9)


Idag blev det ben och säte igen, men med träningsvärk. Mot slutet av passet lättade jag på vikterna, för att inte ta ut mig för mycket.

Uppvärmning: tre minuter rodd med tungt motstånd.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Marklyft med skivstång (10 x 3 x 32 kg)
Rygglyft (10 x 3 x 5 kg)
Sittande benpress (10 x 3 x 60 kg)
Sittande enbenspress med höger ben (10 x 3 x 20 kg)
Sittande enbenspress med vänster ben (10 x 3 x 20 kg)
Lårcurl (10 x 3 x 20 kg)
Leg extension (10 x 3 x 20 kg)
Benpress (pressa ihop benen) (10 x 3 x 15 kg)
Benpress (pressa isär benen) (10 x 3 x 20 kg)

Passet var både tyngre och lättare än förra veckan. Nästa vecka vill jag köra betydligt tyngre, och mer komma in på den banan jag körde precis för jul. Målet är 50 kg i marklyft, 10 kg i rygglyft, 80 kg i benpress, 30 kg i enbenspressarna, 30 kg i lårcurl och leg extension, samt att höja de avslutande benpressarna med 5 kg var. Klarar jag det, så kan jag absolut stanna på de vikterna ett par veckor!

Nu är det sommarjobbssökningar på gång, och plugg. Trevlig torsdagskväll allesammans!

tisdag 24 februari 2015

Today's Workout (Tisdag vecka 9)


Morgon-/förmiddagsträning idag, love it! Dags för överkroppens första ordentliga genomgång för det här året.

Uppvärmning blev återigen tre minuter på crosstrainern.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Bicepscurl med hantlar à 7 kg (10 x 3 x 14 kg)
Triceps bakom huvudet med hantel (10 x 3 x 12 kg) (Ökning!)
Axellyft åt sidan med hantlar à 3 kg (10 x 3 x 6 kg)
Bänkpress med hantlar à 5 kg (10 x 3 x 10 kg)
Sittande rodd (10 x 3 x 25 kg)
Breda latsdrag (10 x 3 x 25 kg)
Upper back row (10 x 3 x 20 kg) (Ökning!)
Pectoral machine (10 x 3 x 15 kg)

Passet gick bra! Extremt sugen på att träna imorgon också, men får se hur det blir. Kanske någon slags konditionsträning, eller ett pass?

måndag 23 februari 2015

Today's Workout (Måndag vecka 9)


Då var det dags för ett efterlängtat träningsinlägg. Äntligen frisk, och idag var första passet på länge, där jag kände mig så gott som hundra. Härligt! Ben och rumpa idag!

Uppvärmning blev tre minuter på crosstrainern.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för höger och vänster)):

Marklyft (10 x 3 x 20 kg)
Rygglyft (10 x 3 x 5 kg)
Squats med pilatesboll mot en vägg (10 x 3 x 0 kg)
Sittande benpress (10 x 3 x 50 kg)
Lårcurl (10 x 3 x 25 kg)
Leg extension (10 x 3 x 25 kg)
Benpress (pressa ihop benen) (10 x 3 x 15 kg)
Benpress (pressa isär benen) (10 x 3 x 20 kg)

Passet gick bra. Jag var där mitt på eftermiddagen, vilket betyder lite folk och mycket plats. Passet var därför över på dryga halvtimmen.

För att sen hinna med tåget hem så sprang jag genom hela Stockholm central, från tunnelbanan till pendeltågen, på mindre än en minut, med folk överallt och tunga väskor. Snacka om andfådd och darrig efteråt. Men vad det är sjukt vad man kan klara av då adrenalinet sätter in.

Kvällen har jag ägnat åt skolarbete, denna veckan är det konstvecka. Gamla möbler från myrorna ska bli omgjorda till människor som är 1,10 meter långa. Spännande projekt, och symaskinen har fått vara framme hela kvällen.

God kväll, och godnatt, allihop. Imorgon bär det av mot gymmet igen!

onsdag 18 februari 2015

Uppvärmningspass för överkroppen!

Precis som att benen behöver värmas upp, så behöver också överkroppen en genomgång. Upplägget är det samma; samma övningar men med lättare vikter. Jag fick ordentlig träningsvärk ändå. Vill du läsa uppvärmningspasset för ben och säte så hittar du det HÄR.

Som uppvärmning så fungerar åter igen fem-tio minuter rodd utmärkt. Det värmer upp hela kroppen.

Övningar:

Biceps curl
Sittande rodd
Breda latsdrag
Upper back row
Triceps (med hantel ovanför och bakom huvudet)
Bänkpress
Pectoral machine
Axellyft åt sidan

Även här så sänkte jag vikterna jämfört med i slutet av hösten. Men ack, vilken träningsvärk jag fick. Vill du absolut veta vad jag tog för vikt i höstas, så kan du leta bland alla mina träningspass under etiketten "Today's Workout".

Ha en fortsatt trevlig kväll. Här håller jag på med blyertsteckningar, övning ger färdighet och det går faktiskt bättre och bättre. Imorgon blir det nog något med akryl. Konstnären i mig har vaknat igen, och det är bäst att passa på så länge motivationen finns där.

tisdag 17 februari 2015

Uppvärmningsträning för ben och säte!

En dag förra veckan, när jag faktiskt kände mig frisk, så var jag på gymmet två svängar. Första gången blev det benträning. Eftersom jag inte varit där på typ två månader körde jag ett uppvärmningspass inför träningssäsongen. Fantastiskt bra faktiskt. Ett sådant pass går snabbt, du tar inte ut dig till max och får motivation att ta i hårdare nästa gång. Istället för att slås ned av att du inte klarade lika mycket vikt som sist.

Uppvärmning, exempelvis rodd i fem-tio minuter.

Övningar:

Marklyft med skivstång
Squats med pilatesboll mot en vägg
Sittande benpress
Lårcurl
Leg extension
Benpress (pressa ihop benen)
Benpress (pressa isär benen)
Rygglyft

Jag körde på allt mellan 40-90% av vikten som jag körde i höstas. Tre set av varje övning, och tio repetitioner i varje set. Jag väljer att inte skriva ut vikten eftersom detta passet inte baseras på hur mycket eller hur tungt man kör. Utan detta är istället ett pass för att få igång kroppen, sinnet och motivationen. Att kunna känna sig bekväm på gymmet igen.

Vill du ändå absolut veta vad jag tar i vikt, kolla gamla inlägg under etiketter "Today's Workout" i listen till höger, längre ner.

Välkommen tillbaka till gymmet säger jag till mig själv. Samtidigt som jag inser att det kommer behövas ytterligare ett sånt här pass på grund av den nya förkylningen som killar i halsen. Kan lägga till att jag, trots den låga vikten, hade träningsvärk i flera dagar efter passet. Så blir det när kroppen inte längre är van vid utmattningen.

Mitt träningsår 2014

Det här inlägget tänkte jag skriva för ett bra tag sen. Men så blev jag sjuk, och först förra veckan blev jag friskare igen. Fast nu kliar halsen igen. J-Ä-V-L-A S-K-I-T. Jag vill bli frisk nu.

Men 2014. Innan jag glömmer bort i febersnurret.

Först i våras. Träning på gymmet en gång i veckan, och sen gruppträning på kvällar två gånger i veckan. Och så yoga varje morgon i perioder. Just det, jag hade ett socker- och onyttighetslöfte också. Inte äta godis, chips, läsk, kakor, popcorn, tårta och saft från nyår till studenten. Det gick ju bra! Fast jag åt tacochips när vi åt tacos, och jag åt desserter när jag blev bjuden.

Och sen blev det student. Matvanorna gick i stöpet. Efter en vecka i Grekland bestämde jag att sluta bry mig om vad jag äter, och istället satsa på träningen. Det blev gruppträning utomhus, en del springturer (korta snabba), en del backträning, och lite styrketräning hemma. Och mest laddade jag inför Stockholm, för sen ansökningsbeskedet kom och jag fick reda på att jag kom in på KTH så har mitt liv inte varit sig likt.

Under hösten försökte jag mig först på någon slags diet utan mjölkprotein och gluten. Det gick sådär. Inspirationen och ekonomin höll inte samma takt som jag. Jag gav upp med det, utan att riktigt förstå om det påverkade min kropp eller ej. Men nu under hösten har jag tränat hårt på gymmet. Tre, eller helst fyra, gånger i veckan. Tungt. Uppnådde i slutet mitt mål på 100 kg x 10 x 3 i sittande benpress. Skam den som ger sig. Musklerna har hängt med i utvecklingen!

Men så kom nyåret och halsflussen. Men det ingår ju inte i 2014, eller hur?
Snart kommer det upp ett inlägg här om mina planer det här året. Nya utmaningar! Lite sent på det, jag vet. Men nu är jag taggad. Det här senaste halsontet ska bara ta slut ordentligt, sen är jag på!

lördag 7 februari 2015

Sjuk

Frånvarande i flera veckor nu. Och träningsuppehållet börjar närma sig sju-åtta veckor. Vad kan jag skylla på? Först mycket i skolan ett par veckor, sen jul och ett par springturer hemma i Skåne, sen halsfluss i två veckor, och nu är jag inne på tredje veckan som förkyld. Älskar det här.

Jag vill bara sticka upp huvudet från den här bubbla av tristess, kryp i kroppen och rastlöshet, och säger att jag lever. Kommer komma igång med bloggandet så fort jag är frisk nog att träna. Jag hoppas allt är bra med er, och att jag inte tappat bort allt för många av er nu när jag varit borta så länge.

Jag har i alla fall fått en ordentlig återhämtningsperiod, och nu är jag otroligt taggad på att köra igång igen.

Ha en fortsatt bra helg, och så hoppas jag fortfarande på att måndag en frisk träningsdag (hoppas, hoppas, hoppas)

Men jag deppar inte ihop, nu har jag tid att bli uttråkad och hinna med saker jag inte hunnit med innan.
Bilden är tagen HÄR.