tisdag 30 december 2014

Hälsoarmband Vivofit från Garmin

I julklapp så har jag fått ett hälsoarmband från Garmin, vivofit. Armbandet har bland annat möjlighet att visa klockan, steg man tagit på en dag och sträcka man rört sig. Dessutom, om man kopplar in den till datorn, så kan man få reda på hur mycket man rör sig i sömnen och kan därmed utläsa när man har djupsömn och när man har drömsömn.

Intressant? Javisst. Men jag får se hur länge jag kommer ha på mig det. För visst är det kul att kontrollera och ta reda på allt, men det kan också skapa stress över att man inte gjort tillräckligt. Ibland är det sunda förnuftet att föredra.

Jag testar nu klockan under några dagar och ser hur det går. Än så länge verkar den helt okej, förutom att den, som det flesta stegräknare, är känslig för rörelse och räknar steg även om det vara är armen som rör sig och inte hela kroppen.

Något som jag saknar är GPS-funktion där man kan se sina springturer och lopp på datorn via en karta. Nu är det enbart streckan och antalet steg som visas.


fredag 19 december 2014

Today's Workout (Fredag vecka 51)


Sista gymträningen för den här hösten. Förhoppningsvis kommer det bli lite träning ändå, men kanske inte riktigt sm vanligt. En del springturer och många promenader.

Idag körde jag snabbt, snabbt, snabbt för att jag fick klämma in träningen i ett hål i dagens schema.

Uppvärmning blev två minuter på crosstrainern.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för höger och vänster)):

Bicepscurls med hantlar à 8 kg (10 x 3 x 16 kg)
Triceps bakom huvudet (10 x 3 x 12 kg)
Axelpress i maskin (10 x 3 x 5 kg)
Axellyft åt sidan med hantlar à 5 kg (10 x 3 x 10 kg)
Pectoral machine (10 x 3 x 15 kg)
Sittande rodd (10 x 3 x 20 kg)
Upper back row (10 x 3 x 15 kg)
Breda latsdrag (10 x 3 x 25 kg)

Jag sänkte vikterna en aning i ryggövningarna, och försökte istället fokusera på så bra teknik som möjligt.

Nu är det jullov för min del! Äntligen!

torsdag 18 december 2014

MÅLET ÄR NÅTT - Today's Workout (Torsdag vecka 51)


Jag vet inte om ni kommer ihåg, men jag hade ett mål med träningen. Eller med benstyrkan egentligen. Jag skulle klara 3 set i benpressen på 100 kg, och tio repetitioner i varje set. Idag gjorde jag det. Äntligen! Jag har tvekat flera gånger, men idag vågade jag och det gick bra. Jag har tvivlat på om jag skulle klara det, och med många gånger frånvarande från gymmet på grund av förkylningar och skola så blev självförtroendet inte direkt bättre. Men nu är det gjort, och jag har höjt min nivå rejält! Kul med utveckling.

Dagens pass blev ett benpass nästan identiskt med måndagens pass.

För att värma upp kroppen körde jag fem minuter på crosstrainern.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Marklyft med skivstång (10 x 3 x 32 kg)
Benpress (10 x 3 x 100 kg) (Wiho!)
Rygglyft (10 x 3 x 0 kg)
Benpress, pressa ihop benen (10 x 3 x 20 kg)
Benpress, pressa isär benen (10 x 3 x 25 kg)
Lårcurl (10 x 3 x 30 kg)
Leg extension (10 x 3 x 30 kg)

Det gick som sagt bra. Benpressarna var rejält tunga, men ger jag mig fan på något så är det bara att göra det.

Snart jullov! Bara en dag kvar i skolan, sen är det dags för mig att bege mig söderut, efter helg med mycket dans och fest.

tisdag 16 december 2014

Today's Workout (Tisdag vecka 51)


Idag blev det gymmet igen. Inte ett lika bra pass som igår, men det gick. Lyckades öka i några övningar, men fick sänka i andra. Jag brände av det på fyrtio minuter, och gick dessutom tidigt från skolan vilket betyder att jag nu är hemma tidigt. Jätteskönt!

Uppvärmning blev tre minuter på crosstrainern.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Bicepscurls med hantlar à 8 kg (10 x 3 x 16 kg) Ökning!
Triceps bakom huvudet (10 x 3 x 12 kg) Ökning!
Breda latsdrag (10 x 3 x 30 kg) Ökning!
Upper back row (10 x 3 x 15 kg)
Sittande rodd (10 x 3 x 25 kg)
Axelpress i maskin (10 x 3 x 5 kg)
Pectoral machine (10 x 3 x 15 kg)
Chestpress (10 x 3 x 15 kg) Minskning.

Det känns verkligen att jag utvecklats under detta halvåret. Innan har jag inte gymmat, eller försökt träna, så pass mycket på gym som jag gör nu. Jag tror det har fungerat bra i det stora hela, och utan att jag märkt det så har jag kört en bra och stabil bulkperiod. Till våren kommer det bli mer varierad träning, och mycket mer kondition. Mer om det senare!

måndag 15 december 2014

Today's Workout (Måndag vecka 51)


Tillbaka på gymmet, äntligen! Och det passet gick förvånansvärt bra.

Uppvärmning: fem minuter på roddmaskinen.

Övningar (repetitioner x set x vikt (gemensamt för både höger och vänster)):

Deadlifts med kettlebell (10 x 3 x 16 kg)
Deadlifts med höger ben (10 x 3 x 16 kg)
Deadlifts med vänster ben (10 x 3 x 16 kg)
Sittande benpress (10 x 2 x 90 kg) + (10 x 3 x 100 kg) (Ökning! Jag närmar mig mitt mål!)
Rygglyft (10 x 3 x 0 kg)
Benpress, pressa ihop benen (10 x 3 x 20 kg)
Benpress, pressa isär benen (10 x 3 x 25 kg)
Lårcurl (10 x 1 x 35 kg) + (10 x 2 x 30 kg)
Leg extension (10 x 3 x 35 kg)

Efter benpressen fick jag världen adrenalin- och endorfinpåslag att resten av passet gick av bara farten. Jag har inte klarat, eller ens försökt, så många repetitioner på 90 kg, men sen när det gick så försökte jag på hundra, och det gick också. Så himla najs! Väntar på ordentlig träningsvärk imorgon. Har kommit fram till att det på något sätt saknas något när jag inte har träningsvärk. Det behöver inte vara mycket, men när jag inte haft det på en vecka känns det fel. Men det är väl för att jag är van vid att ta i hårt, och vant mig vid träningsvärken.

Tillbaka till gymmet imorgon, men då är det överkroppens tur!

söndag 14 december 2014

Uppehåll från bloggen

Hej.

Äntligen tillbaka. Eller rättare sagt, äntligen är någon slags motivation tillbaka. När det andra projektet på skolan led mot sitt slut tappade jag motivation att skriva på bloggen, och tiden till att träna fanns inte alls. Jag valde att prioritera bort träning eftersom jag var i skolan i genomsnitt 10 timmar om dagen, alla veckans dagar, på helgen också alltså. Ett par dagar blev det över 13 timmar, vilket verkligen tar ut sin rätt. Jag blir lätt stressad, och jag har svårt att kontrollera och använda min stress positivt, därför valde jag att prioritera bort träningen som blev ett stressmoment för mig. Detsamma gäller nog bloggen.

Nu är projektet klar, jag har frossa i mängder av god, och ganska onyttig mat, men nu är det nya tag som gäller. Det är visserligen snart jul, dock drygt en vecka kvar. Jag är inte den som ger mig. Jag uppdaterar här på bloggen när jag känner för det, och det kommer nog mest bli träning som jag själv utfört. Kanske något mer under jullovet när jag har mer tid!

Jag hoppas att uppehållet inte varit allt för outhärdligt, och att ni läsare är sugna på att läsa mer!