söndag 27 april 2014

Chokladpresent

För några veckor sedan fick jag ett par presenter, varför har jag inte någon aning, men ändå. Och då fick jag choklad... Jag som verkligen låter bli att äta godis, kakor, bullar, låter bli att dricka saft och läsk. Suck. Men samtidigt blir man ju alltid glad för presenter, uppmärksamhet och uppskattning. Och man kan ju inte tacka nej till en present. Men vad ska jag göra med choklad som ligger och väntar, om jag inte får äta upp den?

Till en början hade jag en liten chokladhög på skrivbordet, men det var väldigt jobbigt. Varje dag, hela tiden, tittade jag åt den där högen och drömde mig bort i chokladens värld. Så på en placering mitt synfält träffar varje dag, ständigt, var inte att tala om. Och då bestämde jag mig istället för att lägga chokladen i en påse och lägga ner den i matkällaren.

Jag har ju bestämt att jag ska få börja äta godis och annat när studenten närmar sig, och när vi ska till Grekland. Så det får väl ligga där nere och vänta mig, vänta på bättre tider...

Men varför ger man bort choklad som present? Jag är absolut tacksam för presenter, men förstår inte varför man ger bort choklad. Godis är gott, men vilka andra fördelar har det? I dagens samhälle är vi otroligt hälsofokuserade, och jag skulle kanske bli gladare för en träningstidning. Om du, du vet vem du är, läser detta och kommer ihåg att du gett mig choklad på senare tid, så ta inte åt dig, du kunde ju inte veta, eller hur?

Men jag vill ha en attitydförändring. Jag vill att godis ska försvinna från listan på saker man ger bort till barn och unga. Jag tycker det är bättre med saker som motiverar hälsa och träning (typ strandtennis, varför inte?) och att man spenderar så mycket tid som möjligt utomhus.

Tack för mig. Ha en trevlig solig söndag!

lördag 26 april 2014

Tidningen "Hälsa & Fitness"

Jag har läst lite olika träningstidningar, "Hälsa & Fitness" är en av dem. Mina krav på en träningstidning är att den ska vara inspirerande, motiverande, ge träningstips, ge övningstips (styrketräning), recept, artiklar om kost och träning och kanske något om psykiskt hälsa och hur man ska tänka vid träning. Jag tycker att "Hälsa & Fitness" har alla dessa delarna, och flera, som jag tycker är lite onödiga. Dessa delarna är bland annat makeuptips och sidorna som handlar om sex och lust, det är inte för att läsa dessa sidorna som jag köper en träningstidning. Vill jag läsa om dessa ämnen, köper jag hellre andra tidningar.

Om jag jämför med tidningen "Topp Hälsa" (förstår inte om det ska vara särskrivet eller hopskrivet...) så tycker jag definitiv att "Hälsa & Fitness" är bättre. "Topp Hälsa" känns tantigare och jag känner mig inte rätt målgrupp.

Det finns dock en sak jag hatar med "Hälsa och Fitness" och det är att den i vissa nummer syftar på "hur man blir smal", "hur man får platt mage" och så vidare. Jag tycker inte om att läsa om detta, eftersom jag vill se träning som något lustfyllt och något som jag gör för att jag mår bra av det, inte för att jag ska passa in i ett utseendeideal och ett samhällsideal. Tyvärr kämpar nog alla människor med att försöka "passa in", och det kan kännas otroligt tufft att inte se ut som alla andra, eller inte vara som alla andra. Och jag vill inte läsa en träningstidningen som späder på denna känslan. Som sagt, jag vill läsa en träningstidning för att känna mig motiverad att sätta på mig träningsskorna och gå till gymmet eller springa ut i joggingspåret.

Jag får väl testa någon annan träningstidning också, så kanske jag hittar rätt till slut! Men än så länge är det "Hälsa & Fitness" som gäller. Kanske ska önska mig en prenumeration i studentpresent...

Detta numret gillade jag!

Inte detta... Varför måste man alltid gå ner i vikt? Zumba är ju inte ens kul (jag tycker träning där man får blodsmak i munnen är kul).

fredag 25 april 2014

Träningsplanering och Träningsdagbok med "Fitness"

Min träningsmotivation har gått upp och ner de senaste månaderna. Eller i alla fall min motivation till konditionsträning på egen hand, så som springning och joggning, gruppträningen har jag inga problem att motivera mig till. Men ibland behöver en lite struktur och lite motivation i alla fall, och denna gången ska det inte handla om konditionsträning, utan om styrketräning.

Nu när jag köpt ny dator har jag surfat runt en del på Appstore och hittat programmet "Fitness", som var gratis. Där kan man skapa egna träningsprogram från en enorm bank med träningsutföranden. Det finns även färdiga pass. Jag blev otroligt pepp och började konstruera mina benpass och ryggpass precis som jag ville ha dem. Man kan även föra träningsdagbok i programmet, något som jag tyvärr inte fått att fungera. Jag kan föra in utförda övningar, set och vikt, men sedan kan jag inte hitta dem i statistiken. Precis som de försvinner så fort de är loggade. Konstigt. Jag kör på med mitt Excelblad för att se min utveckling och motivera mig till att utvecklas mer.

Dock får man med fler funktioner om man köper betalversionen. Då kanske loggningen fungerar också... Ja, det verkar vara ett bra program, även gratisversionen, med en väldigt stor och bra övningsbank med tydliga utföranden, men en del funktioner verkar inte fungera. Men jag rekommenderar programmet som en del i träningsplaneringen då en får ordentlig inspiration på olika övningar.

Jag vill i alla fall motivera er där ute till att försöka strukturera er styrketräning (om ni håller på med sådant...). Sedan jag blivit mer seriös med min loggning och uppskrivning har jag märkt stora skillnader i hur mycket vikt jag kan ta och i mitt sätt att vara kontinuerlig. Det är bra att ha en struktur, ett schema och en plan på vilka övningar du ska göra. Och sedan skriva ner hur det gick. Det både visar svart på vitt hur det går, men motiverar dig även att fortsätta jobba med dina mål.


lördag 19 april 2014

Frukostsmoothie

Eftersom jag helt dissat råsaftcentrifugen kommer här nu min egna frukostsmoothie. En kan såklart lägga till proteinpulver eller vilka ingredienser som helst. Men detta är vad jag kör.


Ingredienser:

1 banan
0,5 dl bär (10 hallon och 5 jordgubbar)
1 dl vaniljyoghurt (2% fett)
1 dl Proviva (smak: mango)
1 dl havregryn

Gör såhär:

Dela bananen och tina bären (om du har frysta). Häll i alla ingredienser i mixern. Mixa. Klart!



Om du vill ha den med mindre socker så tar du naturell yoghurt istället för vaniljyoghurt. Om du vill ha den med mindre kalorier kan du dels utesluta havregrynen och byta ut bananen mot en frukt som inte är lika söt (inte innehåller lika många kalorier per 100 gram). Och vill du ha en annan smak, eller är allergisk mot någon av ingredienserna, är det bara att experimentera. 

Tänk på att man kan inkludera grönsaker för att få fler vitaminer och mindre socker.